Salatilugu

Mulle meeldib salat. Igasugune salat meeldib, garneeringust suure kausitäieni. Salatiga saab nii mõnegi probleemi lahendada tingimusel, et rasvase majoneesi-koore-singisalati vanaema süldilaual jätame mängust välja.IMG_2402

Probleem nr 1 – “Ma ei saa aru, kust need kilod tulevad, ma ju nii üritan vähem süüa ja põhimõtteliselt ei söögi midagi! [ahem, aga need kuus võileiba enne magamaminekut?]”

Enesepiiramisega on nii, et a) see ei ole lõbus ja b) tulemused, kui need ka peaks ennast ilmutama, ei ole kauakestvad. Loomulikult ei saa siin elus mitte midagi niisama lihtsalt ja enese ümberhäälestamisest pääsu ei ole. Värsket salatit võid aga süüa nii palju kui süda lustib. Sa lihtsalt ei jõua ennast sellest paksuks süüa, sest enne saab kõht lihtsalt täis või hakkavad lõualuud valutama. Jah, mul on lõualuud krampi läinud, aga sellega on nagu ikka – harjutamine teeb meistriks.

Probleem nr 2 – “Ma ei oska süüa teha!

Tõesti, nagu meie Vend ütles, siis oli mu moussakas 22 koostisosa ja tema ei hakka sellist nikerdist tegema. Arusaadav! Salati tegemiseks on vaja vaid hakkimisoskust (vaata: kuueaastased), natuke edasiarenenumad võivad kasutada ka aurutamist, keetmist, idutamist jne, mis ka kõik suhteliselt kergesti omastatavad oskused. Koostisosade rohkust saab ka ise vastavalt vajadusele kergesti reguleerida.

Minu salatinipid on sellised:

  1. Osta endale üks suur salatikauss. No selline, mis näeb hea välja, mida on mugav käes/süles hoida, et sellega Netflixi vaadates mäletseda. Selline natuke erilisem kauss on hea. Võib-olla ehk isegi veidi kallim, mille üle võid uhkust tunda. Minu kausid on puust näiteks.
  2. Kui oled otsustanud salatiusku pöörduda, siis ei ole vaja ennast alguses liiga palju piitsutada. Usu mind, olen kokku keeranud selliseid übertervislikke salateid, mida siin majas nimega hardcore kutsutakse. Vitamiinidest ja vajalikest ainetest on nad küll pungil, aga nende nautimiseks läheb veidi aega ja harjutamist vaja. Kõik need sünteetilised maitseained, mida iga päev igasuguse mugavussöögiga sisse sööme, rikuvad meie maitsenäsakesi ja keeravad asjad ajus segamini. Nii et kui mõned targutajad väidavad, et sellist asja nagu detox olemas pole (sest neerud ju töötavad kogu aeg…), siis oma keelele ja ajule tasub puhkust anda igatahes.  Kuniks sa aga oma maitsemeelele restarti teinud pole, siis on päris mitu viisi, kuidas salat “njämmamaks” muuta: 
    1. Nagu Algaja. Osta poest (vegan) valmissalat. Pane kausi põhja üks paras suur kuhi salatilehti (ükskõik milliseid!), haki juurde kõige tavalisemat kurki ja tomatit (redist, paprikat, murulauku, sellerit jne), natuke õli ja (balsami- või õuna)äädikat, veidi soola ja pipart ja siis see valmissalat peale.  Selle eest ei saa iduarmastajate konverentsil kuldmedalit, aga vähemalt on vundament rohelise salati söömiseks laotud. Kui olen väsinud või lihtsalt eriline kokkamise tuju puudub, siis teen ka nii.
    2. Tee oma roheline juurviljadega salatipõhi ja soojenda otsa mingi (vegan) pihv. Või ükskõik, mis (vegan) poolfabrikaat. Efekt sama, mis punktis A.
    3. Avokaado ja õlid. Njämmaefekt garanteeritud. Võib ju väita, et kui kaalulangetus on eesmärk, siis peaks nendega ette vaatama, aga samas on ühes keskmises avokaados sama palju kaloreid kui paaris viineris. Alternatiiviks oleks suure võimsusega blenderiga kurgi, paprika, küüslaugu, maitsetaimede jne blenderdamine salatikastmeks, aga selle võib jätta edasijõudnutele.
    4. Kõik ei pea olema toores. Keetmisega saad salatile lisada kuskussi, läätsesid, kinoat ja (kuivatatud) ube. Aurutamine on hea brokkoli, spargli, roheliste ubade ja suhkruherneste puhul. Mulle meeldib nn prantsuse stiilis aurutamine – ainult mõned minutid ja siis külma vee alt läbi, et küpsemisprotsess lõppeks. Nii jäävad juurviljad mõnusa krõmpsuga ja ka kõik tervislik pole õhku aurustunud. Külma veega tehtud šokiteraapia boonuseks on juurviljade eriti erk värv.
  3. Tööriistad nagu julienne koorija ja spiraliseerija. Julienne koorijaga meeldib mulle porgandist peenikesi viile teha ja sprialiseerijaga teen salatisse nuudleid toorest punapeedist ja suvikõrvitsast näiteks. Salatispinner/trummel aitab kõik äsja pestud salatilehed kuivaks vändata. Sõelaga aurutuspott on ka hea vahend ja seda mitte ainult salati tegemiseks.
  4. Seemned, pähklid, idud – et saaks erinevaid toitaineid kätte ja maitsevad head ka!

Enne hakkimist lao kõik need ilusad värvilised värsked juurviljad endale laua peale, kas või nuusuta neid ja tunne rõõmu, et sa oma kehale kõiki neid värskeid ja tervislikke asju süüa annad. Jep, suht hipi. ✌️

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s